S:t Erik

P O Hallmans gata 1, Kungsholmen, Stockholm Karta

Om oss

S:t Eriks är ett litet och hemtrevligt vård- och omsorgsboende med demensinriktning för personer i behov av vård och omsorg dygnet runt. Trots vårt centrala läge på Kungsholmen, med närhet till det mesta, är området kring oss lugnt med både Karlbergkanalen och en stor park runt hörnet.

St: Erik drivs av Norlandia på uppdrag av Stockholm stad, som ställer krav på vår kvalitet och har riktlinjer som ligger som grund till vår verksamhet tillsammans med Norlandias egna mål och riktlinjer. Vi vill skapa ett tryggt, aktivt och meningsfullt liv med självbestämmande för våra äldre på våra äldreboenden. Vårt ledord gott liv – varje dag innebär att våra medarbetare arbetar nyfiket, engagerat och uppmuntrande där den boendes individuella behov och önskemål ständigt är i fokus.

Organisation

Norlandia Care AB

Organisationsform

Företag

Driftsform

Entreprenad

Boendet

St.Eriks vård- och omsorgsboende ligger integrerat i två bostadshus och har fyra avdelningar (30 lägenheter/rum) fördelat på dessa. Avdelningarna har gemensamt vardagsrum och kök som skapar tillfälle för socialt umgänge. Samtliga rum är utrustade med pentry, gott om förvaringsutrymme, en säng och stort badrum, utöver detta inreds rummen av boende själv utefter smak och behov.

Mellan de båda husen finns en lummig innergård som ger goda möjligheter till utevistelse och samvaro. 

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)

30

Avdelningar

4 med 7-8 lägenheter.

På boendet

Lummig utegård

Hyra

6 045 - 7 222 kr/mån

Aktiviteter

På S:t Erik anordnar vi aktiviteter och kulturella evenemang varje dag i större och mindre grupper. Vår målsättning är att skapa en aktiv, social och meningsfull tillvaro där dina förutsättningar, behov och önskemål är vägledande. Vi strävar även att ta tillvara på det som gör att människor fungerar och mår bra tillsammans.

Utbudet av aktiviteter kan variera efter årstid men brukar bestå av utevistelse med promenader, sittgymnastik, högläsning ur tiningar och böcker, musik med allsång, underhållning, fester m.m. Varje avdelning på St.Erik har ett eget aktivitetsombud som planerar ihop veckans program av aktiviteter utefter önskemål och intressen hos de boende på avdelningen. Veckans planerade aktiviteter hittar du på informationstavlan på varje avdelning.

Utöver de gemensamma aktiviteterna har du varje vecka egen tid med din kontaktperson för individuella aktiviteter som ni planerar tillsammans utefter dina önskemål. 
 

Mat & Dryck

Maten på St.Erik levereras dagligen kall från restaurang Trekanten och värms upp av personalen på avdelningen på spis och i ugn till lunch och middag. Det är väldigt uppskattat av våra äldre att få känna dofterna av maten medan den tillreds. Menyn planeras i förväg utefter boendes önskemål och dagens meny presenteras på en tavla vid köket.

Inför servering skapar vi tillsammans en trivsam och lugn måltidsmiljö och under måltiderna sitter naturligtvis våra medarbetare med runt matbordet för att bidra till en social atmosfär. Du väljer själv om du vill äta i köket tillsammans med övriga boenden eller om du vill äta inne i din egen lägenhet.Under året uppmärksammar vi högtider och övriga festligheter på olika sätt och därtill anpassar vi även maten och dukningen med festligare alternativ.

Varje avdelning tillreder själv frukost, mellanmål och kvällsmål – detsamma gäller för fika. Du väljer själv vilken tid du vill bli serverad dessa måltider och blir du hungrig eller sugen på något så finns alltid personalen dig behjälplig med frukt eller annat tilltugg om du önskar.

varje avdelning på St.Erik arbetar ett kostombud som kontinuerligt driver vårt kvalitetsarbete gällande mat och måltider framåt.



 

Var lagas maten?

Restaurang Trekanten

Vård & Omsorg

Vår personal genomgår alltid en introduktionskurs i demenssjukdomar innan anställning hos oss. Norlandias behovsinspirerade grundsyn ska upplevas i praktiken av de boende och deras anhöriga. För oss är det viktigt att ge god vård, bra bemötande och möjlighet till inflytande över omsorgen. De boende är i centrum och deras hälsa och säkerhet kommer alltid i första hand.

Vi eftersträvar en känsla av att de boende ska känna att det är deras hem och att de känner sig sedda och uppmärksammade som individer.

Omsorg

Under din vistelse på St.Erik kommer en av vår omvårdnadspersonal att utses till din kontaktperson. Genom att skapa en god relation med dig och dina närstående hjälper kontaktpersonen dig att utforma din tillvaro på S:t Erik i enlighet med dina behov och önskemål. Kontaktpersonen ser sedan till att alla dess kollegor arbetar utefter den plan ni tillsammans byggt upp.

Vård

Du kommer att ha en omvårdnadsansvarig sjuksköterska utsedd som ansvarar för att planera dina vårdinsatser på ett tryggt, professionellt och ansvarsfullt sätt i samråd med vår husläkare.

Tilläggstjänster

Frisör och fortvårdsspecialist finns att tillgå.

Personal

På St.Erik arbetar vi alla tillsammans för våra boendes bästa. Vi har en verksamhetschef med det övergripande ansvaret och i varje personalgrupp finns en teamledare.

Vi har en stabil personalstyrka bestående av sjuksköterskor, undersköterskor, vårdbiträden, sjukgymnast och arbetsterapeut som alla arbetar tillsammans i team. St.Erik har även sjukgymnast och arbetsterapeut anställda som finns på plats under vardagarna.

Vår husläkare från Legevisitten kommer på besök en gång i veckan samt vid behov, övrig tid finns han eller hans kollegor tillgängliga för våra sjuksköterskor över telefon dygnet runt.

Språk

Svenska, Engelska, Persiska, Ryska, Tigrinja

Kollektivavtal

Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal

Kollektivavtal information

Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal

Kvalitet

Kvalitet i Norlandia
Att erbjuda kvalitet i våra tjänster är Norlandias viktigaste uppdrag. Kvalitet uppstår i mötet mellan de äldre och våra medarbetare. Det handlar om vad vi gör och hur det upplevs av våra kunder. Man ska uppleva trygghet, erbjudas stimulerande aktiviteter, god mat och lyhördhet av oss, dvs ett gott liv varje dag.

För att nå våra kvalitetsmål är vi måna om att vara en lärande organisation, som utifrån evidens och uppföljningar satsar på ständiga förbättringar. Vår vision ”att förbättra välfärdstjänsten…” och våra grundläggande värderingar ”Kompetent, Ambitiös, Respektfull, och Energisk” är ledstjärnor i allt vi gör.

Kvalitetssäkring
Norlandia kvalitetssäkrar sina vård- och omsorgstjänster genom följande processer:
- Händelsehantering
- Socialstyrelsens brukarundersökning
- Medarbetarundersökning
- Internrevisioner
- Egenkontroll
- Verksamhetsplan med tydliga kvalitetsmål

Ovanstående kvalitetssäkringsprocesser följs upp genom:
- Business review
- Patientsäkerhetsberättelse
- Kvalitetsbokslut

Certifieringar

Vårt digitala kvalitetsledningssystem TQM är certifierat enligt ISO 9001, Kvalitet och ISO 14001, Miljö. 

Kvalitetsregister

Kontakt

Organisation

Norlandia Care AB

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

+46 (0)72 241 55 21

Kontaktperson

Linda Fagervall

Gatuadress

P O Hallmans gata 1

Postnummer

112 69

Postort

Stockholm

Hitta hit

Vägbeskrivning

Söker du jobb?


Har du frågor? Kontakta verksamheten

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

+46 (0)72 241 55 21

Translate

Tyck till