Korallen

Åby gata 8, Vallentuna Karta

Typ av plats

Demens, Omvårdnad, Omvårdnad växelvård

Om oss

Välkommen till oss på Korallen!
Korallen är ett kommunalt boende som ligger centralt i Vallentuna, nära Roslagsbanan. Vi vill erbjuda dig ett värdigt och tryggt boende. Här finns service, omvårdnad och sjukvård dygnet runt i en trevlig miljö. Vårt främsta mål är att du som kund är nöjd med vad vi kan erbjuda.

Vi är måna om att skapa en så hemlik och trygg miljö som möjligt, därför är vänner och närstående mer än välkomna. Här jobbar trevlig och engagerad personal som gör sitt bästa för att du ska trivas hos oss. Respekt för din integritet och självbestämmande är nyckelord i Korallens verksamhet. Tillsammans med din kontaktman planerar du din vardag så som du vill ha den.

Djur
Vi brukar få besök av sällskapshundar vilket är ett mycket uppskattat inslag i vardagen för våra boende som ibland går en promenad tillsammans med hundarna. Även besökare är välkomna att ta med sig sina hundar hit.

Höjdpunkter
- Välutbildad och engagerad personal
- Aktiviteter utifrån boendes önskemål
- Ligger centralt i Vallentuna nära Roslagsbanan
- Fester och firande av högtider
- Fina miljöer
- Välkommnar besökande djur

Organisation

Vallentuna kommun

Organisationsform

Kommunal

Boendet

För att du ska få hemtrevligt i din nya lägenhet tar du med dig dina egna möbler och ägodelar. Du inreder utifrån din egen smak och trivsel.

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)

59

Avdelningar

6 avdelningar, 4 med demensinriktning och 2 med omvårdnad

Lägenheterna

  • Består av ett rum på cirka 30 kvm
  • Toalett med dusch
  • Köksdel med diskbänk, kylskåp och plats för mikrovågsugn och kaffebryggare
  • Hall
  • Garderob
  • Säng och madrass ingår
  • Trygghetslarm
  • Uttag för tv och telefon
  • Taklyft
  • Möjlighet till förråd

På boendet

  • Matsal/tv-rum på varje avdelning
  • Trädgård
  • Balkonger
  • Gemensamhetsutrymmen
  • Dagrum
  • Spa

Hyra

5 400 - 7 152 kr/mån

Aktiviteter

Flera möjligheter till aktivitet
Hos oss på Korallen erbjuder vi aktiviteter utifrån dina intressen. Varje dag har du möjlighet att delta i olika aktiviteter, både i vårt stora dagrum, på våra avdelningar, utomhus eller tillsammans med din kontaktperson. Våra aktivitetsansvariga samlar in önskemål om aktiviteter och planerar månadens aktiviteter utifrån dem. På vår Facebook hittar du vårt aktivitetsschema och även bilder från våra aktiviteter.

Exempel på aktiviteter är bowling, musik och sång, gympa, spa, promenadgrupper, utflykter, fester med olika teman. Biblioteket kommer regelbundet och tar då med sig böcker som de berättar om och läser högt ur. Även kyrkan besöker oss och håller andakt, sjunger och samtalar. Du har också avsatt tid med din kontaktperson då ni hittar på något som du gärna vill göra.

Spenderar tid utomhus
Vi har två trädgårdar, en större och en mindre där vi spenderar mycket tid när det är fint väder. En aktivitet vi brukar sysselsätta oss med där är att sköta om växterna. På våren sår vi och på sensommaren skördar vi våra kryddor, äpplen, jordgubbar och grönsaker. Vi brukar också grilla och hitta på andra trevliga aktiviteter i trädgården.

Även på vintern är vi ute och dricker varm choklad och känner på snön. 

Mat & Dryck

En trevlig stund runt matbordet
På Korallen jobbar vi aktivt för att skapa en trevlig och lugn stämning vid matbordet med fin dukning. Personalen sitter med vid borden för samtal och finns även där som stöd för de som behöver hjälp. Vi äter tillsammans i avdelningarnas kök, det går också att få maten serverad i sin lägenhet.

Maten på Korallen
Vid lunch går det att välja mellan två maträtter och vid middagen är det en maträtt som serveras. Maten och näringsinnehållet är anpassat efter äldres behov. Vi har tillgång till en dietist som vi kan kontakta vid behov för exempelvis individuell näringsanpassad kost. Vi arbetar också nära kostenheten för att anpassa maten efter våra boendes önskemål.

Högtider uppmärksammas
Högtider som exempelvis påsk och midsommar uppmärksammas alltid genom att servera traditionell mat som förknippas med till exempel midsommar och påsk. Vi tar varje tillfälle i akt att ha lite festligare stämning. Vi brukar baka eget fikabröd till kaffet, självklart får de boende hjälpa till om de vill.

Var lagas maten?

Lunch och middag tillagas på Väsbygårdens kök, övriga måltider görs i ordning på Korallen

Vård & Omsorg

Genomförandeplan
Du och din kontaktman skriver tillsammans en genomförandeplan som innehåller information om hur du vill ha det, vad som är viktigt för dig, din hälsostatus och hur den påverkar dig. Genomförandeplanen fungerar som en arbetsbeskrivning för personalen om hur du som boende vill bli bemött. Genomförandeplanen revideras två gånger om året eller vid förändrat behov.

Kontaktperson
När du flyttar hit får du två kontaktpersoner som ansvarar för att måna lite extra om dig, ta hand om praktiska saker som inköp av hygienartiklar, tvätt och städning. Kontaktpersonen ansvarar även för kontakten med dina anhöriga om du så önskar. Kontaktpersoner avsätter också tid för individuella aktiviteter med dig.

BPSD
På våra avdelningar för personer med en demenssjukdom jobbar vi med BPSD som står för Beteendemässiga och Psykiska Symtom vid Demens. BPSD innebär att vi jobbar med ett gott bemötande, en god omsorg, en tydlig struktur i omvårdnaden och goda kunskaper om demenssjukdomar. Syftet är att kvalitetssäkra vården av personer med demenssjukdom och att våra boenden blir bemött lika av personalen utifrån de förutsättningarna de mår bäst av. 

Anhöriga
Vi skickar informationsbrev till anhöriga med information om tex förändringar i verksamheten, saker att tänka på och inbjudningar till aktiviteter och festligheter. Vi har också anhörigambassadörer som är utbildade i anhörigfrågor av kommunens anhörigkonsulent. Här kan du läsa mer om vilket anhörigstöd som Vallentuna kommun erbjuder. 

Omsorg

På Korallen arbetar vi enligt det salutogena synsättet. Det innebär att vi fokuserar på det friska. Vi strävar efter att bevara och främja hälsa. Vi anser att människor ska ges möjlighet till ett rikt liv och kunna leva hela livet fullt ut, trots livsförändringar.

Vård

Undersköterskor finns på plats dygnet runt. Alla boende får en omvårdnadsansvarig sjuksköterska som finns på plats dagtid alla dagar, kvälls- och nattid finns de tillgängliga vid behov. Läkare besöker Korallen en gång i veckan och vid behov.

Fysioterapeut och arbetsterapeut finns hos oss måndag till fredag under dagtid. 

Kontaktuppgifter
Sjuksköterska mån-fre kl. 7-16, 08 587 8657 31
Sjuksköterska kväll/natt och helg, 076 641 49 13
Sjukgymnast, 08 587 854 64
Arbetsterapeut, 08 587 854 65

Tandvård
Tandläkare kommer till Korallen eller så åker man till sin tandläkare. Tandhygienist kommer två gånger om året och erbjuder en tandhälsobedömning.

Tilläggstjänster

Fotvård och frisör kommer till boendet. Medicinsk fotvård finns en trappa ner hos vårdcentralen.

Personal

Välutbildad och engagerad personal
Vår engagerade och kompetenta personal hjälper dig dygnet runt i din vardag. Flera av våra medarbetare har lång erfarenhet av att jobba inom äldreomsorgen och här jobbar också nyutbildade undersköterskor som bidrar med nya kunskaper inom området.

På Korallen jobbar cirka 110 personer, omvårdnadspersonalen består av undersköterskor och omvårdnadsassistenter. Här finns också omvårdnadsansvariga sjuksköterskor, fysioterapeut, sjukgymnast, dietist. Plats på Korallen finns också våra enhetschefer, administrativa assistent och vi har tillgång till en vaktmästare.

Specialkompetenser
Vi jobbar för att tillsammans med våra medarbetare utveckla verksamheten. Flera av oss har olika specialistkompetenser såsom anhörigambassadör, värdegrundsledare, hörsel- och synombud, kostombud och Silviasyster.

Kompetensutveckling

Våra medarbetare får kontinuerlig kompetensutveckling genom:
- webbutbildningar
- Interna kurser/föreläsningar i kommunen
- Externa föreläsningar

Språk

Svenska, Arabiska, Engelska, Finska, Franska, Kurdiska, Persiska, Spanska, Syrianska, Thai, Tyska

Kvalitet

Vallentunas värdighetsgarantier
På Korallen jobbar vi efter Vallentuna kommuns värdighetsgarantier. Genom värdighetsgarantierna vill Vallentuna kommun förtydliga vad du kan förvänta dig av äldreomsorgen. Du får ökade möjligheter att påverka och bestämma över din egen tillvaro, att uttrycka dina synpunkter och önskemål samt ges möjlighet att känna trygghet och meningsfullhet.

Värdighetsgarantin innebär bland annat:
- Du blir informerad muntligt och skriftligt om vilket stöd/vilken hjälp kommunen kan erbjuda
- Dina uttalade behov och önskemål beaktas i den utredning som ligger till grund för beslut om stöd och hjälp
- Den personal som besöker dig bär en tydlig namnbricka och kan identifiera sig med fotolegitimation
- Du får en kontaktperson

Synpunkter och klagomål
Klagomål och synpunkter tas emot utan värderingar. Om du upplever att vi inte följer det vi lovar i värdighetsgarantierna vill vi att du kontaktar oss. När du har lämnat dina synpunkter kommer vi snarast att kontakta dig, dock senast inom 14 dagar. Alla klagomål och synpunkter dokumenteras och analyseras på arbetsplatsträffar. 

Kontakt

Organisation

Vallentuna kommun

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

Snäckan 076 641 65 46
Pärlan 076 641 65 41
Oasen 076 641 65 25
Kristallen 076 641 65 23
Anemonen 076 641 65 21
Lagunen 076 641 65 19
Natt 076 641 65 31, 076 641 65 28

Kontaktperson

Maria Berg Ahlin, Enhetschef Omvårdnadsboende, 08 587 863 64
Pia Kling, Enhetschef Demensboende, 08 587 849 59

Gatuadress

Åby gata 8

Postnummer

186 36

Postort

Vallentuna

Vill du bo här?

Om du vill ansöka om plats på ett äldreboende i Vallentuna tar du kontakt med en biståndshandläggare som nås via Vallentunas kontaktcenter, 08 – 587 850 00. Av biståndshandläggaren får du information om vilka regler som gäller och hur du ansöker.

Hitta hit

Vägbeskrivning

Har du frågor? Kontakta verksamheten

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

Snäckan 076 641 65 46[br]Pärlan 076 641 65 41[br]Oasen 076 641 65 25[br]Kristallen 076 641 65 23[br]Anemonen 076 641 65 21 [br]Lagunen 076 641 65 19[br]Natt 076 641 65 31, 076 641 65 28

Translate

Tyck till