Björkbacken

Om oss

Välkommen till Björkbacken, ett äldreboende beläget på Bjurhovda i Västerås. Verksamheten ligger i de östra stadsdelarna av Västerås och har både grönområden och promenadstråk i närheten. I närområdet finns dessutom affär, bank, vårdcentral samt apotek.

Norlandia är på uppdrag av Västerås stad ansvarig för driften av verksamheten.

Organisation
Organisationsform
Företag
Driftsform
Entreprenad

Boendet

Allmän beskrivning

Björkbacken har 36 moderna lägenheter som nyinflyttade inreder med egna möbler.

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
36

Aktiviteter

På Björkbacken anordnas aktiviteter och kulturella evenemang varje dag. Vår målsättning är att skapa en aktiv, social och meningsfull tillvaro där dina förutsättningar, behov och önskemål är vägledande. Utflykter, filmvisningar, promenader, gymnastik, vinprovningar, fester, dans, musikkvällar är endast ett axplock av aktiviteter vi anordnar.

Norlandia aktiviteter

Mat & Dryck

Mat och måltider är en av höjdpunkterna under dagen. Vi tillreder alla måltider på varje vånings gemensamma kök. Tillsammans är vi noga med att skapa en trivsam och lugn måltidsmiljö. Våra medarbetare sitter naturligtvis med runt matbordet vilket bidrar till en social atmosfär.

Vi är noga med att under storhelger och högtider sätta extra  guldkant på våra menyer.

Norlandia måltid

Vård & Omsorg

Kontaktperson
Din kontaktperson ansvarar för att din tillvaro på Björkbacken utformas i enlighet med dina behov och önskemål. Genom att skapa en god relation med dig och dina närstående hjälper kontaktpersonen dig med alla tänkbara sysslor och aktiviteter.

Vård

Din omvårdnadsansvariga sjuksköterska ansvarar för att genomföra vårdinsatser på ett tryggt, professionellt och ansvarsfullt sätt.

Samtliga boende är listade hos Hemdal vårdcentral vars läkare besöker boendet kontinuerligt och vid behov.

Personal

Under ledning av verksamhetschef och enhetschef, arbetar undersköterskor, sjuksköterskor, fysioterapeut samt arbetsterapeut med vård och omsorg till dig som boende.

Norlandia personal

Språk
Svenska
Kollektivavtal

Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal

Kvalitet

Kvalitet i Norlandia
Att erbjuda kvalitet i våra tjänster är Norlandias viktigaste uppdrag. Kvalitet uppstår i mötet mellan de äldre och våra medarbetare. Det handlar om vad vi gör och hur det upplevs av våra kunder. Man ska uppleva trygghet, erbjudas stimulerande aktiviteter, god mat och lyhördhet av oss, dvs ett gott liv varje dag.

För att nå våra kvalitetsmål är vi måna om att vara en lärande organisation, som utifrån evidens och uppföljningar satsar på ständiga förbättringar. Vår vision ”att förbättra välfärdstjänsten…” och våra grundläggande värderingar ”Kompetent, Ambitiös, Respektfull, och Energisk” är ledstjärnor i allt vi gör.

Kvalitetssäkring
Norlandia kvalitetssäkrar sina vård- och omsorgstjänster genom följande processer:
- Händelsehantering
- Socialstyrelsens brukarundersökning
- Medarbetarundersökning
- Internrevisioner
- Egenkontroll
- Verksamhetsplan med tydliga kvalitetsmål

Ovanstående kvalitetssäkringsprocesser följs upp genom:
- Business review
- Patientsäkerhetsberättelse
- Kvalitetsbokslut

Certifieringar

Vårt digitala kvalitetsledningssystem TQM är certifierat enligt ISO 9001

Kvalitetsregister
Kvalitetsutvärderingar

Kontakt

Organisation
Hemsida
Telefonnummer
Kontaktperson
Jessica Yttring
Gatuadress
Forntidsgatan 4
Postnummer
721 87
Postort
Västerås
Vill du bli kund hos oss?

För att få en boendeplats på Björkbacken krävs ett biståndsbeslut från Västerås stad. För mer information om hur du ansöker om en plats, vänligen kontakta biståndshandläggare på tel-nummer 021-39 27 25.

Hitta hit

Vägbeskrivning

Björkbacken

Västerås kommun

Har du frågor?

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.