Solglimman
Ågagatan 11, Glimåkra Karta
Om oss
Långsiktighet, meningsfullhet och värdighet
Vår vision är en meningsfull och värdig vardag för våra boende. Vi arbetar långsiktigt och kontinuerligt med kvalitet och vi vill att människor ska känna delaktighet och trygghet i sin livssituation.
Solglimman är ett vårdboende för personer med demenssjukdom eller med omvårdnadsbehov. Vi arbetar för att skapa förutsättningar för en meningsfull och innehållsrik vardag för våra boende och för att stärka och bevara det friska.
Boendet
Varje våning har ett gemensamt kök och dagrum. Utomhusmiljön är trevlig och varje avdelning har uteplatser/balkonger med trädgårdsmöbler och odlingar på sommaren.
Vår huskatt heter Måns och vi har en fågel som heter Oskar.
Aktiviteter
Vår ambition är att skapa förutsättningar för de boende att kunna njuta av livet varje dag och skapa en meningsfull vardag. Ansvarig för aktiviteterna i verksamheten är Aktivitetscoachen vilken planerar och genomför aktiviteter tillsammans med de boende.
Mat & Dryck
Vi ser måltiden som ett viktigt tillfälle till social samvaro och vi skapar en miljö som är inbjudande och trevlig. Stor vikt läggs vid dukning och uppläggning av maten. Vi erbjuder frukost, lunch och middag samt mellanmål och du väljer själv när och var du vill äta dina måltider.
Verksamheten har ett kostråd där boenderepresentanter och verksamhetens kostombud samlas för att gå igenom synpunkter och förslag för verksamhetens kost och måltidssituation. Även närstående kan bjudas in till kostrådet om intresse finns.
Vård & Omsorg
Levnadsberättelse
Levnadsberättelsen ”Det här är jag” hjälper oss att se vad du har för bakgrund för att lättare kunna anpassa omvårdnaden till hur du vill ha det.
Kontaktperson
Alla som bor på Solglimman får en kontaktperson som ska skapa trygghet för dig och är ett stöd till dina närstående. Kontaktpersonens viktigaste funktion är att vara ditt ombud och ska föra fram dina önskemål och behov till övriga medarbetare.
Kontaktpersonen håller regelbunden kontakten med närstående och är den person man i första hand vänder sig till med frågor.
Genomförandeplan
En genomförandeplan upprättas i samband med inflyttning. Den fungerar som en arbetsbeskrivning som säkerställer att alla medarbetare vet hur du som boende vill ha det, vilket skapar trygghet och kontinuitet. Genomförandeplanen utvärderas och revideras minst två gånger per år.
Närstående
Närstående är en viktig del i vårt arbete och erbjuds att var delaktiga om den boende gett sitt samtycke. Vi har också närståendeträffar för att stärka gemenskapen.
Läkare från Knislinge vårdcentral kommer till Solglimman regelbundet och vid behov. Vi erbjuder även uppsökande tandvård till de boende.
Personal
Vår omvårdnadspersonal och sjuksköterskor har hög kompetens och är vidareutbildade inom demensvård och rehabilitering. Vi har tillgång till Silviasyster, arbetsterapeut och sjukgymnast.
Vi är stolta och glada över det arbete som görs på Solglimman. Våra medarbetare har ett fint bemötande och vi arbetar utifrån personcentrerad omvårdnad. Förtroendet för personalen är stort och vi får goda omdömen för vårt aktivitetsutbud och den mat som erbjuds. Exempel på referens från en anhörig kan du läsa nedan:
"Solglimman har en mycket duktig personalstyrka och ett trevligt äldreboende. Som anhörig känner vi oss mycket trygga och vet att vår mor får den bästa möjliga omvårdnad. Tusen tack! Hoppas att ni framför detta till personalen på golvet."
Vi vill att våra medarbetare ges möjlighet att bredda sin kompetens och hålla sig uppdaterad inom den senaste forskningen och rönen. Att arbeta med utbildning, kompetensutveckling och handledning är en väsentlig del av boendets kvalitetsarbete och våra medarbetares välmående och utveckling.
Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal
Kvalitet
Vår målsättning är att leverera en mycket god vård och omsorg. Vi arbetar aktivt med kvalitetsfaktorer för äldreomsorgen. Forenede Care har tydliga rutiner för hur hälso- och sjukvårdsarbetet ska bedrivas och vi följer löpande våra resultat i nationella kvalitetsregister. Förbättringsarbetet är systematiskt och vi arbetar aktivt med att följa upp, utvärdera och förbättra våra verksamheter.
Kontakt
Om du önskar bo hos oss på Solglimman ska du kontakta en biståndshandläggare på din kommun och ansöka om ett biståndsbeslut. Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss.
Hitta hit
Söker du jobb?
A&O söker kontinuerligt engagerade och positiva medarbetare som vill vara med och driva vår verksamhet framåt. Här hittar du våra lediga tjänster just nu.
Har du frågor?
Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.