Solglimman
Ågagatan 11 , Glimåkra Karta
Om oss
Långsiktighet, meningsfullhet och värdighetVår vision är en meningsfull och värdig vardag för våra boende. Vi arbetar långsiktigt och kontinuerligt med kvalitet och vi vill att människor ska känna delaktighet och trygghet i sin livssituation.Solglimman är ett vårdboende för personer med demenssjukdom eller med omvårdnadsbehov. Vi arbetar för att skapa förutsättningar för en meningsfull och innehållsrik vardag för våra boende och för att stärka och bevara det friska.Verksamheten drivs av A&OVi har drivit äldreomsorg sedan 1993 vilket gör oss till en av de äldsta aktörerna inom vård och omsorg. Fokus har alltid varit att tillhandahålla den bästa möjliga omvårdnad där vi ska förmedla värme, omtanke och trygghet.
Boendet
Varje våning har ett gemensamt kök och dagrum. Utomhusmiljön är trevlig och varje avdelning har uteplatser/balkonger med trädgårdsmöbler och odlingar på sommaren.Vår huskatt heter Måns och vi har en fågel som heter Oskar.
Tre våningar
36 kvadratmeter
Toalett med dusch
Pentry
Aktiviteter
Vår ambition är att skapa förutsättningar för de boende att kunna njuta av livet varje dag och skapa en meningsfull vardag. Ansvarig för aktiviteterna i verksamheten är Aktivitetscoachen vilken planerar och genomför aktiviteter tillsammans med de boede.
Mat & Dryck
Vi ser måltiden som ett viktigt tillfälle till social samvaro och vi skapar en miljö som är inbjudande och trevlig. Stor vikt läggs vid dukning och uppläggning av maten. Vi erbjuder frukost, lunch och middag samt mellanmål och du väljer själv när och var du vill äta dina måltider.Verksamheten har ett kostråd där boenderepresentanter och verksamhetens kostombud samlas för att gå igenom synpunkter och förslag för verksamhetens kost och måltidssituation. Även närstående kan bjudas in till kostrådet om intresse finns.
Dafgård
Vård & Omsorg
LevnadsberättelseLevnadsberättelsen ”Det här är jag” hjälper oss att se vad du har för bakgrund för att lättare kunna anpassa omvårdnaden till hur du vill ha det.KontaktpersonAlla som bor på Solglimman får en kontaktperson som ska skapa trygghet för dig och är ett stöd till dina närstående. Kontaktpersonens viktigaste funktion är att vara ditt ombud och ska föra fram dina önskemål och behov till övriga medarbetare.Kontaktpersonen håller regelbunden kontakten med närstående och är den person man i första hand vänder sig till med frågor.GenomförandeplanEn genomförandeplan upprättas i samband med inflyttning. Den fungerar som en arbetsbeskrivning som säkerställer att alla medarbetare vet hur du som boende vill ha det, vilket skapar trygghet och kontinuitet. Genomförandeplanen utvärderas och revideras minst två gånger per år.NärståendeNärstående är en viktig del i vårt arbete och erbjuds att var delaktiga om den boende gett sitt samtycke. Vi har också närståendeträffar för att stärka gemenskapen.
Personal
Vår omvårdnadspersonal och sjuksköterskor har hög kompetens och är vidareutbildade inom demensvård och rehabilitering. Vi har tillgång till Silviasyster, arbetsterapeut och sjukgymnast.Vi är stolta och glada över det arbete som görs på Solglimman. Våra medarbetare har ett fint bemötande och vi arbetar utifrån personcentrerad omvårdnad. Förtroendet för personalen är stort och vi får goda omdömen för vårt aktivitetsutbud och den mat som erbjuds. Exempel på referens från en anhörig kan du läsa nedan:
"Solglimman har en mycket duktig personalstyrka och ett trevligt äldreboende. Som anhörig känner vi oss mycket trygga och vet att vår mor får den bästa möjliga omvårdnad. Tusen tack! Hoppas att ni framför detta till personalen på golvet."
Kvalitet
A&O-modellenVi är angelägna om att verksamheten ska hålla en hög kvalitet. Därför ska alla medarbetare i verksamheten vara medvetna om verksamhetens inriktning och övergripande mål. Vi arbetar enligt vår egen modell, A&O modellen, där verksamheten indelas i sektorer och varje sektor har tydligt beskrivna mål. Systematiskt kvalitetsarbeteInom A&O arbetar vi systematiskt med kvalitetssäkring. Vårt ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete bygger på Socialstyrelsens föreskrifter SOSFS 2011:9. I vårt ledningssystem beskrivs processer i verksamheten och vem som har ansvaret för att de ska ske.KvalitetsdeklarationA&O kvalitetsdeklarerar verksamheten enligt Almega Vårdföretagarnas standard. Genom kvalitetsdeklarationen redovisar vi öppet verksamhetens kvalitetsarbete och resultat för allmänheten, beställare och beslutsfattare. Kvalitetsdeklarationen uppdateras varje år.Läs mer om vårt kvalitetsarbete på vår hemsida.
Kontakt
Ågagatan 11
Glimåkra
Hitta hit
Har du frågor?
Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.