Kavat Vård La Casa är ett spansktalande äldreboende i Midsommarkransen. Maten influeras av Latinamerika och vi firar alla latinamerikanska och svenska högtider.
La Casa är ett spansktalande äldreboende i Midsommarkransen utanför Stockholm med spansk profil. Alla medarbetare talar spanska och har förståelse för den latinamerikanska kulturen. Maten, de varma känslorna, färgerna, festerna, musiken och språket skapar tillsammans en hemmiljö för dig med rötter i den latinamerikanska kulturen.
Hos oss på La Casa kan du vila i ditt eget språk och umgås med andra som talar samma språk och delar din kultur.
Stockholms kommun, Hässelby Vällingby, Farsta, Enskede Årsta Vantör, Bromma, Kungsholmen, Norrmalm, Spånga Tensta, Södermalm, Skärholmen, Skarpnäck, Rinkeby Kista, Östermalm, Solna kommun, Lidingö kommun, Nacka kommun, Täby kommun, Upplands Väsby kommun, Tyresö kommun
Boendet
Flytthjälp Vi hjälper dig med flytten och att komma i ordning i din nya lägenhet.
När du får besked om att det finns en ledig lägenhet, behöver du fatta beslut och flytta in mycket snart. Kavat Vård erbjuder just nu kostnadsfritt hjälp med flytten!
Det här bjuder vi dig på: - Samtal med dig och/eller dina anhöriga där ni beslutar och beskriver vad som ska flyttas med och hur den nya lägenheten ska möbleras. Vi kan tipsa om vad som skulle kunna passa. - Bärhjälp av två personer och transport under 4 timmar.
Det här kan du själv välja att köpa till (RUT-avdrag gäller): - Kartonger - Packning, uppackning - Möblering; hänga tavlor, gardiner, koppla in TV, montera möbler med mera - Styling av lägenheten
Anmäl ditt intresse till vår verksamhetschef.
Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
33
Avdelningar
2
Lägenheterna
30-60 kvadratmeter
På boendet
Gratis gäst-wi-fi
Hyra
7 861 - 10 580 kr/mån
Aktiviteter
På det spansktalande äldreboendet La Casa händer det alltid något. Vi firar alla svenska och alla latinamerikanska högtider och nationaldagar. Det blir mycket fest. Huset fylls av musik, dans, liv och rörelse. Vi har fin trädgård där vi gärna umgås och äter något gott.
Hos oss kan du delta i bingo, sittgymnastik, poesiläsning, gå promenader med mera.
Vi bjuder på deltagande i studiecirklar i samarbete med Medborgarskolan.
På La Casa har mat och dryck har en central roll. Vi serverar svensk husmanskost och kompletterar med traditionell latinamerikansk mat, bakverk och sidorätter. De latinamerikanska och svenska högtidernas maträtter serveras, under traditionella former. Exempelvis äter vi chilenska empanadas på Chiles nationaldag, sill och potatis på den svenska nationaldagen och så vidare.
På La Casa är det ofta fest, inte minst för smaklökarna.
Kontaktmannaskap Varje boende har en namngiven kontaktman. Kontaktmannen är den som står den äldre närmast och för ut personens önskemål till de övriga i arbetslaget. Kontaktmannen håller regelbunden kontakt med dina närstående.
Genomförandeplanen – en ömsesidig överenskommelse I samband med inflyttning skapar vi tillsammans med dig en genomförandeplan där vi kommer överens om vad, när och hur vården och omsorgen ska utformas. Vi gör en detaljerad dag- och veckoplanering som beskriver vilka insatser som ska utföras. Det innebär att det finns en tydlig arbetsbeskrivning att följa för våra medarbetare som gör att du och dina närstående kan vara trygga och förvissade om att insatserna ges på samma sätt, med samma kvalitet oavsett vem som är i tjänst.
Tilläggstjänster Som privat leverantör har vi möjlighet att utöver vårt offentliga uppdrag erbjuda tilläggstjänster. Det kan vara ledsagning och sällskap till släktbesök, teater, utflykter eller tjänster som hjälp att köpa julklappar eller andra ärenden. Offert lämnas av verksamhetschef. Läs mer om våra tilläggstjänster.
Avgifter Omvårdnadsavgiften och avgift för maten betalar du själv direkt till stadsdelen/kommunen. Hyresavgiften betalar du till Kavat Vård.
Personal
Hos oss finns sjuksköterska att nå dygnet runt, alla dagar i veckan. Sjukgymnast, fysioterapeut och arbetsterapeut finns fasta dagar varje vecka.
HSL-teamet består av alla medarbetare med en legitimation; sjuksköterskor, sjukgymnaster/fysioterapeut och arbetsterapeut. Internt säger vi ”sjukskötersketeamet” och ”rehabteamet”.
Språk
Svenska, Spanska
Kollektivavtal
Kollektivavtal är tecknat med Vårdföretagarna
Kvalitet
Så här jobbar vi med kvalitet Vår vision är att driva äldreboenden vi själva skulle välja. Då krävs en hög och jämn kvalitet! Vi har ett ledningssystem som beskriver hur vi arbetar. Det har alla medarbetare enkel tillgång till.
Patientsäkerhetsberättelse upprättas varje år och finns tillgänglig på enheten.
Självklart har vi aktuella tillstånd för både våra äldreboenden och för våra verksamhetschefer.
Nöjd Kund Ett äldreboende i Kavat Vårds regi ska motsvara förväntningar hos dig som bor hos oss. Vi är därför otroligt nyfikna på utfallet i Socialstyrelsens Nationella Brukarundersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen”, som genomförs varje år. Vårt mål är att minst 90% av dem som svarat ska vara sammantaget nöjda. Kontakta oss gärna om du önskar information om nöjdheten på det äldreboende du är intresserad av! Kontaktuppgifter hittar du här.
Vi frågar dessutom regelbundet dig som bor hos oss vad du tycker om t ex måltiderna och aktiviteterna.
Är du intresserad av att läsa mer om hur vi på Kavat Vård arbetar med kvalité kan du läsa här.