Kavat Vård Vilobacken
Elinsborgsbacken 5, Spånga Karta
Om oss
Kavat Vård Vilobacken, är ett demensboende i Spånga Tensta. Här kan du välja att utan extra kostnad flytta in i en smakfullt möblerad lägenhet – det kallar vi all-inclusive. Här finns också ett antal platser för korttidsboende.
På vårt äldreboende i Spånga Tensta får du kvalificerad och individuellt anpassad vård, omsorg och service för dig med en demensdiagnos. Här kan du ”vila” i den du är och behöver inte anpassa dig efter oss. Vi är ofta ute i de vackra omgivningarna och kallar oss lite skämtsamt ”ur-och-skur-boende”.
Till Vilobacken kan du komma som du går och står. Här erbjuder vi all-inclusive, vilket innebär att du kan välja att flytta in i en smakfullt möblerad lägenhet utan extra kostnad om du vill. Lägenheterna är stora med riktigt kök och egen balkong. Korttidsenheten har en stor uteplats.
Se vår film om hur det är att bo på Vilobacken
Boendet
Flytthjälp
Utöver det som ingår i vårt offentliga uppdrag och åtagande, erbjuder Kavat Vård tilläggstjänster.
När du får besked om att det finns en ledig lägenhet på det äldreboende du önskat, behöver du fatta beslut och flytta in mycket snart. Vi vill underlätta för dig genom att erbjuda dig hjälp med flytten!
Är du intresserad av tilläggstjänsten ”Flytthjälp” anmäler du ditt intresse till boendets verksamhetschef.
Hos oss kan du även hyra en färdigmöblerad lägenhet. Fråga då efter tjänsten All inclusive.
Aktiviteter
Vilobackens demensboende i Spånga satsar mycket på rörelse och utevistelse. Vi är lite av ett “ur- och –skur”-boende; går ofta promenader i våra vackra omgivningar och njuter av frisk luft på våra rymliga balkonger.
Vi har bollsporter och hjärngympa genom olika typer av spel. I vårt aktivitetsrum målar vi och arbetar med olika material. Din lägenhet är stor. Här kan du kan ha middagar och fikastunder med nära och kära i ditt hem.
Läs mer om våra aktiviteter här.
Mat & Dryck
Mat och dryck har en central roll och är något vi lägger stor vikt vid. Vi beställer maten från en restaurang och lagar själva förrätter, efterrätter och bakar gärna läckerheter till dessert eller fikastunden.
Måltiden ska vara vacker och vi dukar fint. Här ges möjlighet till en social och trevlig stund, men den som önskar kan självklart äta i sin egen lägenhet. Ofta fikar vi på våra stora balkonger.
Läs mer om mat och måltider här.
Vård & Omsorg
Kontaktmannaskap
Varje boende har en namngiven kontaktman. Kontaktmannen är den som står den äldre närmast och för ut personens önskemål till de övriga i arbetslaget. Kontaktmannen håller regelbunden kontakt med dina närstående.
Genomförandeplanen – en ömsesidig överenskommelse
I samband med inflyttning skapar vi tillsammans med dig en genomförandeplan där vi kommer överens om vad, när och hur vården och omsorgen ska utformas. Vi gör en detaljerad dag- och veckoplanering som beskriver vilka insatser som ska utföras. Det innebär att det finns en tydlig arbetsbeskrivning att följa för våra medarbetare som gör att du och dina närstående kan vara trygga och förvissade om att insatserna ges på samma sätt, med samma kvalitet oavsett vem som är i tjänst.
Tilläggstjänster
Som privat leverantör har vi möjlighet att utöver vårt offentliga uppdrag erbjuda tilläggstjänster. Det kan vara ledsagning och sällskap till släktbesök, teater, utflykter eller tjänster som hjälp att köpa julklappar eller andra ärenden. Offert lämnas av verksamhetschef.
Läs mer om våra tilläggstjänster.
Avgifter
Omvårdnadsavgiften och avgift för maten betalar du själv direkt till stadsdelen/kommunen. Hyresavgiften betalar du till Kavat Vård.
Personal
Hos oss får du hjälp dygnet runt. Våra undersköterskor svarar på larm inom fem minuter. Vi har sjuksköterskor på plats alla dagar i veckan. På kvällar och nätter kan en sjuksköterskepatrull enkelt tillkallas vid behov. Arbetsterapeut och sjukgymnast/fysioterapeut finns på överenskomna dagar varje vecka.
Boendet har en namngiven läkare via Region Stockholm.
Läs mer om våra medarbetare här.
Kvalitet
Så här jobbar vi med kvalitet
Vår vision är att driva äldreboenden vi själva skulle välja. Då krävs en hög och jämn kvalitet! Vi har ett ledningssystem som beskriver hur vi arbetar. Det har alla medarbetare enkel tillgång till.
Patientsäkerhetsberättelse upprättas varje år och finns tillgänglig på enheten.
Självklart har vi aktuella tillstånd för både våra äldreboenden och för våra verksamhetschefer.
Våra kvalitetsgarantier
Kvalitetsdeklaration enligt Vårdföretagarna
Nöjd Kund
Ett äldreboende i Kavat Vårds regi ska motsvara förväntningar hos dig som bor hos oss. Vi är därför otroligt nyfikna på utfallet i Socialstyrelsens Nationella Brukarundersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen”, som genomförs varje år. Vårt mål är att minst 90% av dem som svarat ska vara sammantaget nöjda. Kontakta oss gärna om du önskar information om nöjdheten på det äldreboende du är intresserad av!
Kontaktuppgifter hittar du här.
Vi frågar dessutom regelbundet dig som bor hos oss vad du tycker om t ex måltiderna och aktiviteterna.
Är du intresserad av att läsa mer om hur vi på Kavat Vård arbetar med kvalité kan du läsa här.
Kontakt
Hitta hit
Har du frågor?
Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.