Om oss
Bergkälla äldreboende i Sollentuna ligger lantligt med hästgårdar och ett vidsträckt friluftsområde som grannar. Vi är ett levande äldreboende med stort aktivitetsutbud, hög standard och vällagad mat.
Bergkälla har sammanlagt 58 lägenheter fördelat på sju enheter. Hos oss bor du om du har en demensdiagnos eller om du har ett stort fysiskt omvårdnadsbehov. De hemtrevliga lägenheterna ligger på två våningsplan runt en charmig innergård. Några av lägenheterna har även möjlighet till parboende.
Hos oss finns det alltid något att göra. På vår innergård finns en stor härlig uteplats med planteringar där vi odlar både blommor och grönsaker. Här brukar vi även ta en kopp kaffe i solen tillsammans.
SOLOM är Sollentuna kommuns eget vård- och omsorgsföretag. Vår personlighet och kulturen hos oss på SOLOM beskrivs med våra tre värdeord: glädje, engagemang och respekt – GER. De präglar hela vår verksamhet.
Här kan du läsa mer om SOLOMs andra äldreboenden:
- Edsbergs äldreboende
- Nytorps äldreboende
Boendet
Hos oss bor du i ett lugnt område, nära skog, gårdar och ett vackert promenadstråk vid Norrvikens sjö. Lägenheterna är fördelade på två våningsplan i alla väderstreck runt vår trevliga innergård. Varje avdelning, som består av 8-9 lägenheter, har luftiga och ljusa gemensamma utrymmen med matplats, kök, vardagsrum och altan mot innergården eller stor balkong.
Aktiviteter
Ett hus fyllt av kultur och gemenskap
Det finns mycket att göra på Bergkälla. Du kan njuta av den härliga uteplatsen med blommor, bärbuskar och egna odlingar, eller ta en kopp kaffe och umgås i solen. Ofta har vi musikunderhållning av något slag, vi spelar gärna din favoritmusik till kaffetåren. Vi erbjuder även gymnastik, promenader, bingo, bio, allsång, högläsning och frågesport.
Vi följer årstiderna och uppmärksammar alltid högtider med aktiviteter som t.ex. surströmmingsskiva, kräftskiva och andra traditionella firanden.
Mat & Dryck
Vällagad mat enligt dina önskemål
Maten på Bergkälla är vällagad, näringsrik och anpassas efter dina enskilda behov. Vi får lunch och middag levererad till oss och svensk husmanskost är grunden i den mat som serveras. Vid högtider dukar vi upp bufféer och försöker alltid ta tillvara alla festliga tillfällen för att duka upp till fest.
Vård & Omsorg
Kontaktman
På Bergkälla äldreboende arbetar vi med kontaktmannaskap. Detta innebär att en av våra medarbetare har huvudansvaret för att dina behov tillgodoses och att en kontinuerlig kontakt hålls med anhöriga.
Genomförandeplan
Senast tio dagar efter att du flyttat in skriver vi tillsammans en genomförandeplan som bland annat beskriver hur du vill att din vardag ska utformas och vilken typ av hjälp du är i behov av. Det är din kontaktman som ansvarar för din genomförandeplan.
Anhöriga
På Bergkälla äldreboende ser vi anhöriga som en ovärderlig resurs och vi vill understryka att anhörigas insatser alltid välkomnas.
Sjuksköterska och läkare
Bergkälla äldreboende är bemannat med undersköterskor och vårdbiträden dygnet runt. Sjuksköterska finns på plats 07.00-18.00 alla dagar. Mellan klockan 18.00–07.00 finns joursjuksköterska att tillgå för akuta vårdbehov.
Ansvarig läkare besöker verksamheten en gång per vecka och vid behov. Jourläkare kan kontaktas dygnet runt.
Rehabilitering
På Bergkälla äldreboende finns fysioterapeut och arbetsterapeut på plats måndag till fredag.
Personal
Arbetet på Bergkälla äldreboende leds av verksamhetschefen. På plats finns även en biträdande verksamhetschef, som är leg. sjuksköterska och vidareutbildad inom demenssjukvård som Silviasjuksköterska.
Vi har sjuksköterskor på plats mellan 07-18, fysio- och arbetsterapeut finns att tillgå alla vardagar, samt undersköterskor och vårdbiträden. Här finns också teamledare som bland annat handleder personalgrupper och ansvarar för olika kvalitetsfrågor, samt en aktivitetsansvarig.
Kompetensutveckling
Våra medarbetare genomgår årligen flera olika utbildningar inom till exempel säker läkemedelshantering, förflyttningar, basal hygien och demens.
Kvalitet
Hos oss finns en kvalitetssamordnare som bland annat följer upp att genomförandeplaner skrivs och följs. Kvalitetssamordnaren ser även till att samarbetet fungerar mellan kontaktman, dig och dina anhöriga.
Vi vill alltid bli bättre. Vi följer regelbundet kundnöjdhet och alla synpunkter och klagomål dokumenteras. Vid inkommen synpunkt skickas alltid en bekräftelse till dig om att vi har mottagit dina synpunkter. I bekräftelsen talar vi om vem som tar hand om ditt ärende. Du kommer också att få besked om vilka åtgärder vi har vidtagit eller kommer att vidta. Du kan ladda ner och skriva ut en blankett och skicka den till oss per post.
Vi använder oss av Appva/MCSS för att säkerställa god vård och omsorg.
Kontakt
Hitta hit
Har du frågor?
Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.