Persikan/Bejtona är ett äldreboende i Akalla som riktar sig till dig med rötter i Mellanöstern. Här kan du vila i ditt eget språk och äta mat som du är van vid.
Att besöka Persikan, vårt språkprofilerade äldreboende i Akalla, är som att göra en kort resa mycket långt bort. Vattenpipa, mat med inslag från mellanöstern, persisk musik och nybryggt te dygnet runt. På Persikan/Bejtona får du en känsla av att komma ”hem”. Du kan vila i ditt modersmål och umgås med andra som talar samma språk.
Medarbetarna talar persiska och förstår kulturen. Språket, maten, musiken och gemenskapen skapar trygghet.
Stockholms kommun, Hägersten Älvsjö, Hässelby Vällingby, Farsta, Enskede Årsta Vantör, Bromma, Kungsholmen, Norrmalm, Spånga Tensta, Södermalm, Skärholmen, Skarpnäck, Östermalm, Solna kommun, Lidingö kommun, Nacka kommun, Sigtuna kommun, Täby kommun, Upplands Väsby kommun, Tyresö kommun
Boendet
Flytthjälp Vi hjälper dig med flytten och att komma i ordning i din nya lägenhet.
När du får besked om att det finns en ledig lägenhet, behöver du fatta beslut och flytta in mycket snart. Kavat Vård erbjuder just nu kostnadsfritt hjälp med flytten!
Det här bjuder vi dig på: - Samtal med dig och/eller dina anhöriga där ni beslutar och beskriver vad som ska flyttas med och hur den nya lägenheten ska möbleras. Vi kan tipsa om vad som skulle kunna passa. - Bärhjälp av två personer och transport under 4 timmar.
Det här kan du själv välja att köpa till (RUT-avdrag gäller): - Kartonger - Packning, uppackning - Möblering; hänga tavlor, gardiner, koppla in TV, montera möbler med mera - Styling av lägenheten
Anmäl ditt intresse till vår verksamhetschef.
Lediga platser
Demens - Permanent
Omvårdnad - Permanent
Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
71
Avdelningar
4
Lägenheterna
30-50 kvadratmeter
På boendet
Gratis gäst-wi-fi
Hyra
8 286 - 10 105 kr/mån
Aktiviteter
På Persikan/Bejtona, vårt persisktalande äldreboende, uppskattas musik, dans, sång, fest och fika. Hos oss kan du röka vattenpipa och njuta av sång och musik. Här får du det bästa av två världar då alla svenska och persiska högtider firas, vilket bidrar med aktivitet, liv och rörelse. Dessutom erbjuder vi bingo, sittgymnastik, poesiläsning, promenader i närområdet med mera.
Vi bjuder på deltagande i studiecirklar för ett livslångt lärande.
En stor del av dagen kretsar kring mat och dryck, inte minst för dem som bor på Persikan. Vi har en egen kock som lagar all mat, enligt våra boendes önskemål. Vi erbjuder de mest uppskattade svenska rätterna såväl som den mat våra boende vuxit upp med. Vi njuter ofta av frukt, nybryggt te och bakelser.
De persiska och svenska högtiderna uppmärksammas med traditionella maträtter. Vi sitter ofta ute på balkongerna och grillar.
Kontaktmannaskap Varje boende har en namngiven kontaktman. Kontaktmannen är den som står den äldre närmast och för ut personens önskemål till de övriga i arbetslaget. Kontaktmannen håller regelbunden kontakt med dina närstående.
Genomförandeplanen – en ömsesidig överenskommelse I samband med inflyttning skapar vi tillsammans med dig en genomförandeplan där vi kommer överens om vad, när och hur vården och omsorgen ska utformas. Vi gör en detaljerad dag- och veckoplanering som beskriver vilka insatser som ska utföras. Det innebär att det finns en tydlig arbetsbeskrivning att följa för våra medarbetare som gör att du och dina närstående kan vara trygga och förvissade om att insatserna ges på samma sätt, med samma kvalitet oavsett vem som är i tjänst.
Tilläggstjänster Som privat leverantör har vi möjlighet att utöver vårt offentliga uppdrag erbjuda tilläggstjänster. Det kan vara ledsagning och sällskap till släktbesök, teater, utflykter eller tjänster som hjälp att köpa julklappar eller andra ärenden. Offert lämnas av verksamhetschef. Läs mer om våra tilläggstjänster.
Avgifter Omvårdnadsavgiften och avgift för maten betalar du själv direkt till stadsdelen/kommunen. Hyresavgiften betalar du till Kavat Vård.
Personal
Hos oss får du hjälp dygnet runt. Våra undersköterskor svarar på larm inom fem minuter. Vi har sjuksköterskor på plats alla dagar i veckan. På kvällar och nätter kan en sjuksköterskepatrull enkelt tillkallas vid behov. Arbetsterapeut och sjukgymnast/fysioterapeut finns på överenskomna dagar varje vecka.
Boendet har en namngiven läkare via Region Stockholm.
Så här jobbar vi med kvalitet Vår vision är att driva äldreboenden vi själva skulle välja. Då krävs en hög och jämn kvalitet! Vi har ett ledningssystem som beskriver hur vi arbetar. Det har alla medarbetare enkel tillgång till.
Patientsäkerhetsberättelse upprättas varje år och finns tillgänglig på enheten.
Självklart har vi aktuella tillstånd för både våra äldreboenden och för våra verksamhetschefer.
Nöjd Kund Ett äldreboende i Kavat Vårds regi ska motsvara förväntningar hos dig som bor hos oss. Vi är därför otroligt nyfikna på utfallet i Socialstyrelsens Nationella Brukarundersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen”, som genomförs varje år. Vårt mål är att minst 90% av dem som svarat ska vara sammantaget nöjda. Kontakta oss gärna om du önskar information om nöjdheten på det äldreboende du är intresserad av! Kontaktuppgifter hittar du här.
Vi frågar dessutom regelbundet dig som bor hos oss vad du tycker om t ex måltiderna och aktiviteterna.
Är du intresserad av att läsa mer om hur vi på Kavat Vård arbetar med kvalité kan du läsa här.