Villa Salabacke

Svärdsliljegatan 5, Uppsala Karta

Typ av plats

Demens, Omvårdnad

Om oss

Hösten 2017 öppnades det nya äldre- och demensboendet Villa Salabacke (tidigare Salabacke Plaza) i Uppsala med 72 lägenheter.

På Villa Salabacke finns ett större gemensamhetsutrymme där  vi träffas för att umgås. Det kan handla om aktiviteter såsom träning eller målning, eller så firar vi högtider eller dricker eftermiddagskaffe samtidigt som vi spelar bingo. På Villa Salabacke finns även två takterrasser som vi använder för att stimulera alla sinnen hos de boende.

Specialistkompetens inom demensvård

Demens förändrar livet och ofta behöver man mer hjälp för att klara av vardagen. Men trots sjukdom finns alltid källor till glädje och nyfikenhet - och det lägger vi stor vikt vid.

När du flyttar till Villa Salabacke får du en kontaktperson som ser till just dina behov och önskemål. Tillsammans tar ni fram en individuell plan med mål som bygger på vad just du önskar och behöver. Planen följs upp och revideras regelbundet.

Flera av Villa Salabackes medarbetare är så kallade Silviasystrar, vilket innebär att man har en specialiserad utbildning inom demensvård. På Salabacke finns även en Silviafysioterapeut.

Vill du veta mer om hur det är att bo hos oss?
Se våra filmer om hur livet är på våra boenden

Organisation

Vardaga

Organisationsform

Företag

Driftsform

Egen regi

Boendet

Äldreboendet med 72 lägenheter, där varje lägenhet är på 31 kvadratmeter med säng, wifi och pentry.

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)

72

Aktiviteter

Aktiviteter är en viktig del av din omvårdnad. Du erbjuds aktiviteter både individuellt och i mindre grupper, där alla ska kunna hitta något särskilt roligt eller stimulerande. De olika gemensamma aktiviteterna presenteras varje vecka i ett aktivitetsschema på avdelningarna. Du väljer själv vilka du vill delta i, utifrån intresse och vad du orkar.

Varje vecka erbjuds du en timme fria aktiviteter tillsammans med din kontaktman på tu man hand, då du själv styr innehållet. Kanske vill du komma iväg och handla i någon butik, få massage eller bara sitta i lugn och ro och prata en stund.

Närstående och anhöriga
Din familj och dina vänner är naturligtvis alltid välkomna att hälsa på dig.

Dina nära är också välkomna att delta vid våra närståendeträffar. Här diskuterar vi saker som kost, omvårdnad, aktiviteter och boendemiljö. Dina nära får information om vad som händer på boendet och kan ställa frågor. Vi tar också gärna emot synpunkter, önskemål och förslag. Tider för närståendeträffarna lämnas ut i god tid.

Mat & Dryck

Mat är en av livets höjdpunkter. I Vardaga är det viktigt att våra boende får äta i en lugn och trevlig miljö. För äldre är det extra viktigt att maten håller hög kvalitet, att den är näringstät, vällagad och smakrik för att ge den näring som behövs. Vi serverar frukost, lunch, middag, mellanmål och nattmål om så önskas. Vid behov erbjuder vi alternativa rätter till lunch och middag. Som avslutning på lunchen serverar vi ofta en god dessert. Vid helger och högtider dukar vi extra fint och erbjuder en trerätters meny med ett glas vin eller öl. Kaffe och frukt finns när du vill ha. Maten tillreds på avdelningarna och vi bakar ofta.

Hör Vardagas måltidschef Ola berätta om maten på våra äldreboenden

Vård & Omsorg

Vardagas mål är att erbjuda bästa möjliga vård och omsorg för dig som bor hos oss. Genom vårt helhetskoncept för äldreomsorg, Den goda dagen ger vi våra boende en individanpassad omsorg som bygger på omtanke, integritet och valfrihet. Vi utgår från var och ens behov, ser till det friska och stärker den boendes identitet och självständighet. De små detaljerna är viktiga för att varje dag ska bli en riktigt god dag. Du som bor hos oss är gammal nog att bestämma själv och boendet är i första hand ditt hem, inte vår arbetsplats.

Personal

Här finns omvårdnadspersonal på plats dygnet runt, utanför din dörr, för din trygghet. Alla talar svenska och vi har dessutom medarbetare med ursprung i olika länder och som talar flera olika språk. Våra medarbetare har relevant utbildning inom vård och omsorg, t ex undersköterska, sjuksköterska. Rehabiliteringspersonal finns att tillgå. Våra medarbetare genomgår kontinuerligt Vardagas interna utbildningar inom bland annat demensvård, mat och måltider, hygien samt etik och bemötande. Flera av boendets medarbetare är utbildade Silviasystrar vilket innebär att de har en specialiserad utbildning inom demensvård.

När du flyttar in hos oss får du också en egen kontaktman bland medarbetarna. Kontaktmannen ansvarar för att dina behov och önskemål framkommer i den individuella omvårdnadsplan som upprättas mellan dig och oss medarbetare.

Ansvarig på boendet är vår verksamhetschef. Avdelningsansvariga är våra gruppchefer, som är nära verksamheten. Kollektivavtal är tecknade genom arbetsgivarförbundet Vårdföretagarna och fackförbunden Vision och Kommunal.

Kvalitet

Kvalitet skapas i mötet med varje individ. Därför är Vardagas ledningssystem för kvalitet, Qualimax, byggt för att ständigt förbättra kvaliteten utifrån de boendes perspektiv, önskningar och behov. Vårt mål är att uppfattas som ett kvalitetsföretag av boende, närstående, uppdragsgivare och medarbetare. För att ge våra medarbetare stöd i kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbetet krävs fungerande struktur och rutiner — det ger trygghet i mötet med de boende och närstående. Vi sätter tydliga kvalitetsmål och leder, styr och följer upp kvaliteten i företaget kontinuerligt med månatliga avstämningar med samtliga chefer.

Kontakt

Organisation

Vardaga

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

018-472 24 58

Kontaktperson

Anna Jakobsson, verksamhetschef

Gatuadress

Svärdsliljegatan 5

Postnummer

754 44

Postort

Uppsala

Vill du bo här?

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du är intresserad av att bo här. För att få en plats brukar det även behövas ett biståndsbeslut från kommunen.

Hitta hit

Vägbeskrivning

Söker du jobb?


Har du frågor? Kontakta verksamheten

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

018-472 24 58

Translate

Tyck till